Wachttijdbemiddeling nog vaak onbekend bij cliƫnten in de ggz
Wachtenden voor behandeling in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) maken nog nauwelijks gebruik van wachttijdbemiddeling door hun zorgverzekeraar. De regeling is bij velen onbekend, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
De Consumentenbond roept mensen op om de bemiddeling wél te gebruiken, vooral omdat de wachtlijsten de komende jaren nog verder dreigen te groeien.
Bij wachtlijstbemiddeling, ook wel zorgbemiddeling genoemd, helpen zorgverzekeraars verzekerden sneller een behandeling te krijgen. Zij zoeken dan naar een andere zorgverlener met kortere wachttijden.
Uit een peiling onder bijna 8000 panelleden van de Consumentenbond blijkt dat maar 10 procent van de ondervraagden die gebruikmaakten van deze bemiddeling dat voor ggz-zorg deed. Dat terwijl 108.000 mensen op de wachtlijst staan voor deze zorg. Een derde van de ondervraagden weet niet dat ze hun zorgverzekeraar kunnen vragen om te bemiddelen.
Verzekeraars hebben zorgplicht
Verzekeraars hebben een zorgplicht en moeten bemiddelen wanneer consumenten daarom vragen. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) stelt dat dit zelfs zo ver gaat dat er een individuele maatwerkafspraak moet worden gemaakt.
Voor ggz-zorg kunnen verzekerden al wachttijdbemiddeling aanvragen als de intake langer dan 4 weken duurt. Of als de behandeling pas na 14 weken start. Voor circa 63.000 van de 108.000 wachtenden is dit het geval.