Als u niet tevreden bent over uw behandelaar of uw behandeling dan zijn er diverse mogelijkheden. Hieronder staan verschillende mogelijkheden met toelichting.
Uw onvrede of uw klacht kunt u het beste direct bespreken met uw psychotherapeut. Vaak komt u op deze manier snel tot een goede oplossing. Soms lukt dat niet en soms kunt u uw klacht beter aan een externe instantie voorleggen, zoals de geschillencommissie of het regionale tuchtcollege voor de gezondheidszorg.
Een klacht kan ingediend worden door een (ex-) cliënt van een aangesloten vrijgevestigde
psychotherapeut, diens wettelijke of gemachtigde vertegenwoordiger(s) of diens nabestaanden. Het indienen en de behandeling van een klacht zijn gratis. Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld.
Alle psychotherapeuten, die bij de Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie (NVP) als lid staan ingeschreven, zijn opgenomen in het BIG-register. Deze van overheidswege ingestelde wettelijke registratie biedt titelbescherming en vormt daarmee de basis voor het kwaliteitsbeleid dat de NVP met en voor haar leden bewaakt en uitvoert.
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht het instellen van een onafhankelijke klachtenfunctionaris om klachten van cliënten op informele en klantvriendelijke wijze op te lossen. De nieuwe wet geeft ook aan dat er een geschillencommissie moet komen die naast klachten, ook claims zal afhandelen.
Psychotherapeuten en anderen die staan ingeschreven in het BIG-register vallen onder het wettelijk tuchtrecht. Het tuchtrecht is bedoeld om de kwaliteit van de beroepsuitoefening te bewaken. De tuchtrechter kan – anders dan de klachtencommissie - maatregelen treffen tegen een individuele beroepsbeoefenaar. Indien gewenst kan ervoor worden gekozen de klacht in te dienen bij het regionaal tuchtcollege. Een tuchtcollege bestaat uit juristen en lid-beroepsgenoten. De lid-beroepsgenoten worden op voordracht van de NVP benoemd.
Voor vragen over wetgeving, de Beroepscode voor Psychotherapeuten en klachtgerelateerde vragen kunt u contact opnemen met Monique Buitenhuis, beleidsmedewerker van de NVP. Zij is bereikbaar via 030 – 2510161.