Update maatregelen en tips rondom Coronavirus
Hieronder enkele adviezen en tips om de zorgcontinuïteit te garanderen en tegelijkertijd aan de adviezen en richtlijnen te voldoen. Voor vragen is de NVP via e-mail bereikbaar
Hygiënemaatregelen
Houdt u zich bij bij face-to-face afspraken aan de hygiënemaatregelen en gedragsregels van het RIVM.
- Zorg voor goede hygiëne in de wachtkamer en tijdens consultaties;
- Vermijd de aanwezigheid van kwetsbare groepen en mensen die ziek zijn: maak gebruik van andere mogelijkheden (zie hieronder);
- Houd afstand tot de cliënt.
Afzeggen of ‘no show’ afspraken
Op de website van het RIVM kunt u ook terecht voor informatie voor het afzeggen van afspraken.
- We adviseren u face-to-face-afspraken zoveel mogelijk te beperken. Dit geldt voor clientcontact maar uiteraard ook voor bijvoorbeeld supersvisie- of intervisieafspraken;
- Vermeld op uw eigen website hoe u met het afzeggen van afspraken omgaat;
- We adviseren u om geen kosten in rekening te brengen bij no show.
Alternatieven
Het is voor de NVP erg lastig om alle software te beoordelen. Veel mensen gebruiken Signal en ZOOM, de meningen zijn hierover verdeeld. Signal lijkt in ieder geval geschikt als noodoplossing. Met Signal kunt u met uw mobiel ook beeldbellen. Als u Signal gaat gebruiken dan moeten cliënten zelf ook de (gratis) app installeren.
Via social media wisselen collega's veel tips uit. Zo is er a.s. donderdag is er om 20.00 op www.ehealthspecialists.com (deze website wordt nu geupdate) een webinar over online behandelen via videobellen.
Het ministerie van VWS tipt zelf deze lijst van digitale ondersteuningsmogelijkheden
Enkele richtlijnen en adviezen:
- Soms is een telefonisch consult een goed alternatief;
- Zorg ervoor dat de client goed op de hoogte is;
- Zorg dat zowel uzelf als de cliënt tijdens het consult niet worden gestoord door anderen;
- Let u er op dat whatsappen, skypen en facetimen is onder de AVG niet toegestaan.
- Beeldbellen is volgens de Beroepscode voor psychotherapeuten toegestaan. Kort samengevat: videobellen mag, ondanks dat het niet volledig veilig is wel, mits er maatregelen worden getroffen om de veiligheid en betrouwbaarheid van dit kanaal zo optimaal mogelijk te kunnen waarborgen, zoals specifieke inlogcodes.
- Toepassingen voor e-health die een optie voor videobellen bieden zijn toegestaan. Daarnaast zijn er programma’s die een digitale c.q. virtuele spreekkamer ofwel beeldzorg bieden. Check in ieder geval of een programma voldoet aan de NEN 7510 ofwel ISO27001.
Therapieland stelt versneld de optie beeldbellen gratis beschikbaar voor bestaande klanten. Beeldbellen via Therapieland voldoet aan de AVG. Bestaande klanten kunnen hiervan tot 17 mei 2020 gratis gebruikmaken.
Nieuwe klanten: neem contact of tel (020) 771 28 48. Een gratis proefaccount is beschikbaar voor nieuwe klanten. Meer informatie vindt u hier
Beroepsgeheim
Als u vermoedt dat een patiënt besmet is met het coronavirus kunt de patiënt hierop aanspreken en hem of haar vragen telefonisch contact op te nemen met de huisarts. Neem hierover niet zelf contact op met de huisarts van de patiënt want daarmee zou u u uw beroepsgeheim doorbreken.
NZa
De Nederlandse Zorgautoriteit ( NZa) past tijdelijk haar regelgeving aan om werken op afstand te faciliteren (behandeling op afstand bij cliënten en zorgprofessionals).
Thuiswerken
En dan zit je thuis, soms met hele gezin. Hoe kom je dan toe aan werken? Lees hier dit Volkskrant-artikel 'Hoe overleef je als gezin weken van thuisisolatie'
Praten over (de gevolgen van) corona
-
Hoe praat je met kinderen over het coronavirus? Adviezen en informatie van experts en organisaties van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie
-
Hoe verminder je de impact van verplichte sociale isolatie ten tijde van corona? Lees bijvoorbeeld artikelen op de website van EFPA
-
Voor clienten: Mind Korrelatie is elke dag tussen 9.00 en 18.00 beschikbaar voor hulp en advies, via telefoon (0900-1450, €0,15/min), chat (tot 17:30 uur), WhatsApp en mail. Daarnaast is MIND in deze ontregelende onzeker tijd elke werkdag tussen 11 en 16 uur in de lucht via een live stream. In deze zogenaamde virtuele huiskamer worden vragen beantwoord en gesprekken gevoerdn met ervaringsdeskundigen en experts.
Wel therapeuten maar geen cliënten?
Het coronavirus is een reden om in aanmerking te kunnen komen voor werktijdverkorting, indien dat de oorzaak is van het afnemen van de werkzaamheden of omzet. In die situatie is het coronavirus een bijzondere omstandigheid die buiten het ondernemingsrisico valt. Je medewerkers kunnen dan, voor wie dit geldt, een WW-uitkering wegens werktijdverkorting aanvragen. Dit is mogelijk indien er voor minstens twee kalenderweken (en maximaal vierentwintig kalenderweken) ten minste 20% minder werk is. Werktijdverkorting kan alleen worden aangevraagd voor medewerkers waarvoor een loondoorbetalingsverplichting geldt. Voor oproepkrachten en uitzendkrachten kan men dus geen werktijdverkorting aanvragen.
Klik hier voor de bijlage; maatregelen voor werktijdverkorting.
- Lees hier het onderzoek in The Lancet over de psychologische impact van quarantaine en hoe je die kunt verkleinen;
- Rijksoverheid.nl/coronavirus-covid-19 Met vragen kunt u ook bellen met het publieksinformatienummer van de Rijksoverheid, tel: 0800-1351
- RIVM – actuele informatie, achtergronden en FAQ’s
- Zorgvisie biedt vanaf nu al het nieuws over het coronavirus gratis aan
-
Op deze pagina verzamelt de EFPA al hun informatie over corona.
De NVP volgt de maatregelen van het RIVM en de adviezen vanuit de overheid op de voet en overlegt met collega-verenigingen.